The National September 11 Memorial Museum at the World Trade Center Projesi

National September 11 Memorial Museum Pavilion
National September 11 Memorial Museum Pavilion

15 farklı projenin ödüllendirildiği 32.IALD Ödülleri kapsamında Excellence (Mükemmellik) kategorisinde ödül kazanan üç projeden biri “The National September 11 Memorial Museum at the World Trade Center” oldu.

Savaş ve felaketlere adanmış müzeler, hem mantıksal hem de duygusal açıdan ince bir dengeye ihtiyaç duyar. Bu kaçınılmaz yoğun duygusallığı frenleyebilmek adına Fisher Marantz Stone’un tasarım ekibi projede melodramadan kaçındılar. Proje ziyaretçilere kendi cevaplarını ve duygularını geliştirebilme imkanı veriyor. Aydınlatma tasarımı; mantıksal olanla duygusal olan, ışık-karanlık ve sıcak-soğuk arasında bir denge kuruyor.

Jüri üyelerinden biri proje hakkında şöyle konuşuyor: “Güçlü iç tasarım aynı oranda güçlü aydınlatma ile geliştirilmiş. Şema, düşüncelere daldıran ve ağırbaşlı bir atmosfer yaratıyor.” İkonik girişteki çelikle kaplı çerçeveler müzenin girişine gün ışığı sağlıyor.

Museum2Uzun giriş bölümü, ziyaretçinin müzenin ışık seviyelerine adapte olmasına olanak tanırken kişisel olarak müzenin ana konusunu deneyimlemesini sağlıyor. Müzeye girdikten sonra ziyaretçi, bir yanda 9/11 saldırısının görüntüleriyle diğer tarafta aydınlatılmış gümüş duvarla birlikte koyu renk tahta bir rampadan aşağı doğru yolculuk ediyor. Bu görüntü müzenin önemli bir stratejisini de tanımlıyor: İki metal yapı tıpkı ikiz kulelerin büyüklüğü ve konumu gibi hacimleniyor. Bu hacimlerle yansıtılan ışık alanın genel aydınlatması için ana kaynağı oluşturuyor; kuleleri aydınlatan güneş ışığının olağanüstü yansımalarını çağrıştırıyor.

Bir diğer jüri üyesinin projeye dair gözlemleri şöyle: “Titreyen ve parlayan duvarlar bu anıttaki umut duygusunu güçlendiriyor.” Müzede rampa zeminin sıfır seviyesinde, kulelerin yapıldığı temel kaya üzerinde sona eriyor. Gümüş hacimler mekân için genel aydınlatmayı sağlarken dikkatli uygulanmış vurgulu aydınlatma gösterimdeki objeleri ışıklandırıyor.

Yine başka bir jüri üyesinin yazdığı yorum şu şekilde: “Tüm dokular ve yüzeyler aydınlatmayla güçleniyor. Mimari ışık saçan bir hale geliyor ve bu kesinlikle doğal hissettiriyor.”

İlk olarak 2007-2008 yıllarında tasarlanan bu projede sadece metal halide ve flüoresan kaynaklar kullanılmış. Tüm armatürler, izleyicinin yolculuğuna uygun olarak lineer yarıklara yerleştirilmiş. Böylece müze tutkulu-tutkusuz, aydınlık-karanlık, sıcak-soğuk olmayı başarabiliyor.

Projeye katılanlar:

The National September 11 Memorial Museum at the World Trade Center
New York, NY USA

Aydınlatma tasarımı: Paul Marantz, Fiald Barry Citrin/IALD, Zack Zanolli, Carla Ross-Allen
Fisher Marantz Stone
Mimari: Davis Brody Bond
Sergi tasarımı: Thinc Design
Elektriksel+ Mekanik mühendislik: JB&B
Yapısal mühendislik: WSP Global
Fotoğraflar: Jeff Goldberg/ESTO, Davis Brody Bond, James E. Wing, Charles G. Stone/FIALD

Haber kaynağı: http://ialdawards2015.conferencespot.org