Ünlü endüstriyel tasarımcı Ingo Maurer: “Risk almadan kendinizi tanıyamazsınız”

PLD_Ingo-Maurer-Interview.1Ünlü endüstriyel tasarımcı spontane olmanın, risk almanın ve takımına güvenmenin önemi üzerine konuştu.

Endüstriyel tasarımcılardan çok azı bugünkü büyük yaratıcı kültürde Ingo Maurer kadar yer edinmiştir. Maurer, Alman asıllı New York’lu bir aydınlatma ve aydınlatma enstelasyonları tasarımcısı. Ingo Maurer GmbH, kendi tasarım pratiğini geliştirdiğinden beri on yıllar içinde, dünyanın en prestijli müzelerinde sergiler açtı. Özel sanat koleksiyonerleri ve moda şovları için enstelasyonlar yarattı. Sanatçı, belki de bir insanın tek başına taşıyamayacağı kadar çok ödül kazandı. Bu arada da LED ve OLED adına deneylerine, girişimlerine devam etti. Tüm bunlarla birlikte onun yön kestirme yeteneği, ruhu ve oyuncu kişiliği hiçbir zaman yok olmadı. Yaklaşık olarak yarım yüzyıl sonra çok az tasarımcının yapabildiği bir şekilde çalışmaları hala başkalarına ilham veriyor.

Milan’da aydınlık bir sabahta Spazio Krizia’da sanatçı Maurer’in “Il Laboratorio/The Atelier” çalışmasını ziyaret ettik. Modüler ve manyetik OLED lambaları, flüoresan  ve LED çubuklardan ilham almış Buckminster Fuller’ı inceledikten sonra Ingro Maurer’in kendisiyle konuşma fırsatı bulduk. Seksen yaşında olmasına rağmen son derece genç ve dinç görünüyordu. Son zamanlarda yaptığımız en canlı, en keyifli röportajlardan biri olarak risk almanın, iç güdülerini izlemenin ve güçlü bir takıma sahip olmanın ne kadar önemli olduğunu tartıştık.

PLD_Ingo-Maurer.2

Milan’da yeni stüdyonuzdan yeni çalışmalarınızın hepsini gördük. Bugünlerde çalışmaların ne kadarına dahil oluyorsunuz?

Çok fazlasına, çok. Demek istediğim sergi konsepti bana ait. Resimlerin yönünün çoğu benim. Birçok detay da öyle. Ancak bunun dışında bilirsiniz bazen bir fikriniz olur ve onu tek başınıza fark etmezsiniz; bunun için arkamda bana yardım eden harika bir ekibim var. Yıllar içinde gerçekten hepimiz biraz yaşlanıyoruz. Ve ben onları 40 yıldan fazladır yaptıklarımla benim ruhumda devam ettiklerini görüyorum. Bu ancak yapmak isterlerse olur biliyorsunuz, yapmak zorunda değiller. Siz eğer öyle hissetmiyorsanız Ingo Maurer olamazsınız değil mi? Tüm hayatım boyunca kendi hislerimi takip ettim ve bu çok zordu. Tüm bunlardan sonra benimle birlikte çalışan 70 kişi var ve hem onlardan hem de üretimden ben sorumluyum. Bu her zaman çok ilginç bir işti.

PLD_Ingo-Maurer.4
Her tasarımınızda belli bir duyguyu harekete geçirmek gayreti içinde misiniz?

Başkalarındaki enerjiyi yaratmak işimin büyük bir parçası olsa da bu sahip olduğum bir düşünce değil. Bu tamamen doğal olarak geliyor. İçinizde bir karar verdiğinizde geceleri uyuyamamanıza benziyor. Bu doğru mu? Değişik mi? Değişik değil mi? İşe yarar mı? Bu iş entellektüel bir bakış açısından mı ortaya çıkıyor yoksa duygusal bir bakış açısından mı? Daha ne kadar ileri gidebilirim? Ancak aslında iş henüz planlanmamıştır. Benimle ilgili pek çok şey spontane olarak gelir.

Aydınlatmada sizce en önemli ilerlemeniz ne oldu?

Biraz geriye gitmeliyim.  Benim için ilk kırılma 1984’te yaptığım YaYaHo sistemiydi. (elementleri birçok pozisyonda tutabilen düşük voltajlı, modüler halojen sistem) Ben diktatör olmayı sevmiyorum. Satın alan, hayran olan kişiler için bir alan bırakmak istiyorum. Aldıklarıyla oynayıp, istedikleri gibi değiştirebilimeliler. Bence herkes kendininkini bitirebilir, kendi fantazilerine göre çalışabilirler öyle değil mi? LED lambalar beni büyüledi. Hala kendi yaptığım LED’ler konusunda oldukça ikna olmuş durumdayım.

PLD_Ingo-Maurer.5

OLED teknolojisi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bence OLED iyi bir imkan ancak çok monoton bir ışık. OLED’in tek başına sıkıcı olduğunu düşünüyorum. Işığın bir boyutu olmasını çok fazla seviyorum ve OLED’in -eğer esnek olan Whisper Wind’iniz yoksa- boyutu yok.

Bize Whisper Wind’in hikayesini anlatır mısınız?

Bizler OLED  ile devam etmek istedik ancak OLED’e zaten yapmış olduğum şeyleri eklemek istemedim. Bu yüzden Minolta (tıpkı bir kamera gibi) bana yaklaştı ve esnek OLED’ler üretmek istediklerini, benim böyle bir şey yapmaya istekli olup olmayacağımı sordu. Ben de evet dedim ve arkadaşlarımla işe başladık. İlk yaptığım şey bir skeçti kii bunu zaten görüyorsunuz (Sergide gösteriliyor) Yani ilk iş skeçti, daha sonra fikir ve rüzgar-yani fikrin ismi. Ancak şunu gerçekten belirtmeliyim ki bizler mıknatıslarla çalışmaya karar verdiğimiz için ekibim inanılmaz iyi bir şekilde çalıştı. Çünkü bu sayede her şeyi tekrar ayarlayabilirsiniz.

Tasarımlarınız genellikle sanatsal açılardan çekici bulunuyor. Siz çalışmalarınızda estetiğe nasıl karar veriyorsunuz?

Ben kendi eserlerimi analiz etmeyi sevmiyorum. Bu rahatsız edici olacaktır. İlk başta fotojenik olarak görünebilen şeyler çizen ama benim öyle bulmadığım birçok tasarımcı tanıyorum. Bir açıdan oldukça bilinç dışı çalışmayı seviyorum, çalışmalarım başka bir şeyle kıyaslanabilecek şekilde değil. Sadece kendiniz için yeni bir şeyler açmak… Risk hayatın bütün aşamalarında çok ama çok önemlidir. Başka türlü kendinizi asla tanıyamazsınız.

PLD_Ingo-Maurer.3

Bugünlerde New York’ta olduğunuz sürece, uzun süredir görmediğiniz şeyleri dışa vurmak için vakit ayırıyor musunuz?

Amerika’ya 1960’ta göç ettim. TriBeCa’da 35 yıl boyunca yaşadım. Bazen şehri baştan aşağıya yürümem gerektiğini düşünüyorum ancak bunu yapmak için çok yoğunum. Biliyorsunuz New York’un özlemeyi hiç sevmediğim bir özelliği var. Bu şimdilerde biraz azaldı. Buna alıştığım için değil ama o özellik “kışkırtıcılık”. Bu çok ama çok önemli. Ancak ben hala birçok şey hissediyorum, gördüğüm şeyleri, benimle ilgili olan ya da ilgili olabilecek şeyleri. Bu her neyse: düşünceler, caddeler. Bütün bunlar bana çok fazla enerji veriyor.

Ingo Maurer Studio’yu Milan’da en son olarak nelerin gösterildiğini öğrenmek için on-line olarak ziyaret edebilirsiniz. Bunun dışında diğer çalışmaları ve devam etmekte olan projeleri de yine on-line olarak görebilirsiniz. Özellikle Brezilya’daki Inhotim Art Park için tasarlanmış Broken Egg ( Kırılmış Yumurta) oldukça dikkat çekici.

Fotoğraflar: Graham Hiemstra

Röportaj: Graham Hiemstra/ in Design

Haber Kaynağı: http://www.coolhunting.com/design/charged-interview-