Hariri Pontarini Architects tarafından tasarlanan Güney Amerika Bahá‘í Tapınağı, Isometrix ve Limari Lighting Design tasarımıyla aydınlanıyor

Fotoğraf © doublespace photography

Bu yapının kalbinde inanç ve özlem var; öyle ki şimdi, 21. yüzyılda bile, bir araya gelmek, birbirimizle bağlantı kurmak ve ruhu harekete geçiren bazı şeylere karşı insanî bir hasrete ses verebiliyoruz. Tapınak; Santiago’nun kıyısında, And Dağları’nın omurgasına karşı yerleşmiş bulunuyor. Bahá‘í House of Justice tarafından yaptırılmış ve Bahá‘í inancının sekizinci ve son kıtasal tapınağını oluşturuyor. Ancak, özü ve tasarımının merkezinde, herkes için bir karşılama, topluluk ve anlam dolu bir yer olması var.

Tapınak, formuyla evrensel beğeniye sahip ve manzarasıyla eşsiz olan beşeri bir mekân. En özünde saf olan Tapınak, ışıkla şekillendirilmiş, ışıkla hayat bulmaya çalışan bir yapı.

Fotoğraf © Sebastián Wilson León

Tepedeki oküle bağlı, zarafetle bükümlenmiş birbirinin aynı dokuz kanattan oluşan, sabit bir merkez etrafında yerçekimsiz bir hareket yaratan Tapınak, hafif ama aynı zamanda köklü ve kalıcılık hissine sahip. Figüratif ve sembolik olarak herkese açık olan dokuz kenarlı, dokuz girişli dairesel bir yapı.

Fotoğraf © Sebastián Wilson León

Tapınağın peyzajdaki anlaşılmazlığının aksine, binanın içine girildiğinde yapı, girenin ruhuyla birlikte yükseliyor. Hacimli iç mekân, dökme cam dış yüzeyden sızan yumuşak ışık ve kanatların yarı saydam mermer iç kısmıyla hayat bulup ziyaretçileri sıcaklığıyla sarıp sarmalıyor.

Esnek ahşap bankların kemerli çizgileri, insanları dinsel bir toplantıya değil, bir araya gelmeye; sessiz bir tefekkürle yan yana oturmaya, komünal bir varoluşu paylaşmaya davet ediyor. Yukarıya oyulmuş asma kat, yalnız kalıp kendi içine dönerken aşağıdaki toplulukla olan bağlantılarını da kaybetmek istemeyenlere olanak sağlıyor.

Fotoğraf © Hariri Pontarini Architects

Tapınağın mahremiyeti ve narinliği göz önüne alındığında, binanın 400 yıl boyunca bu depreme eğilimli bölgedeki sert iklime dayanması için gereken, yapı ve mühendisliğin doğasından gelen sağlamlığı kolayca göz ardı edilebiliyor. Bu sonucu elde etme süreci son derece olağandışı olmuş: Kanada, Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa ve Şili’den ustalar, mühendisler ve zanaatkârlar ile sayısız küresel gönüllüden oluşan bir ekip çalışması yapılmış. Böylece yapının kendisi gibi süreci de insanları ortak bir amaç doğrultusunda bir araya getirmiş.

Fotoğraf © Soldaki: Sebastián Wilson León, Sağdaki: doublespace photography

Kapsayıcılığa dair tereddütsüz bir inancı ifade eden Tapınak, çeşitlilik içinde müşterekliğe olan insanî özlemin somutlaşmış şekli haline gelmiş. 2016 sonbaharında açıldığından bu yana, Tapınak, hızla Güney Amerika’nın en önemli çekim merkezi olmuş ve 1,4 milyondan fazla ziyaretçiyi ağırlayıp yoğun hafta sonlarında 36.000’e yakın insanı kabul etmiş durumda. Bunların arasında, Şili’nin yerli halkı olan birçok Mapuçe, köylerinden çıktıkları ilk yolculuklarını Tapınağa yaptılar. Tapınak, Şili’nin sosyal manzarası içinde, topluluk kulüplerine, gençlere yönelik sosyal yardım programlarına ve çocuk etkinliklerine devlet okullarıyla ortaklaşa ev sahipliği yapan önemli bir yere sahip. Tapınak, insanların kendilerini evlerinde hissettikleri, inançlarını başkalarının arasında yaşayabildikleri zamansız bir yer.

Fotoğraf © Sebastián Wilson León

Hariri Pontarini Arcitechts’in tasarladığı Güney Amerika Bahá‘í Tapınağı, 2019 RAIC Dönüşümsel Mimari Uluslararası Ödülü için üç finalistten biri.

Hariri Pontarini Architects’ten Siamak Hariri tarafından tasarlanan Güney Amerika, Şili’deki  Bahá‘í Tapınağı, Kanada Kraliyet Mimari Enstitüsü (Royal Architectural Institute of Canada – RAIC) Uluslararası Ödülü için kısa listeye kaldı. Her iki yılda bir verilen dünyaca ünlü bu ödül, toplumu dönüştüren ve adalet, saygı, eşitlik ve kapsayıcılığı teşvik eden dünyanın dört bir yanından mimarileri onurlandırıyor. RAIC, altı kıtadan 12 ülkeden başvuru aldı.

Hariri Pontarini Architects bu prestijli ödül için kısa listeye kalmayı başaran ilk Kanada firması. Kazanan eser, 25 Ekim 2019 tarihinde Kanada’nın Toronto kentindeki RAIC galasında duyurulacak.

“Sonuç, zamansız ve ilham verici; paylaşılan manevi ve duygusal bir deneyim olarak evrensel erişime açık hale gelen Bahá’í felsefesi ve öğretisinin bir yorumunu ifade etmek için, mekân ve ışık, form ve malzeme dilini kullanan bir yapı.” – RAIC Uluslararası Ödülü, Jüri Yorumu

Projeye katılanlar:

Mimari:

Baş tasarım mimarı: Siamak Hariri, Sorumlu OrtakProje müdürü: Doron Meinhard

Proje ekibi: Justin Huang Ford, Michael Boxer, George Simionopoulos, Tiago Masrour Tahirih Viveros, Jin-Yi McMillen, Jaegap Chung, Adriana Balen, Mehrdad Tavakkolian, Donald Peters, Jimmy Farrington, John Cook

Danışmanlar:

Mimarlar: Hariri Pontarini Architects

Yerel Mimar: Benkal y Larrain Arquitectos

Üstyapı ve giydirme: Gartner Steel ve Glass GmbH

Cam giydirme: Jeff Goodman Studio ve CGD Glass

Taş imalatı: EDM

Peyzaj mimari: Juan Grimm

Yapı danışmanı: Simpson Gumpertz & Heger, Halcrow Yolles, EXP, Patricio Bertholet M.

Mekanik ve elektrik danışmanı: MMM Group

Tesisat danışmanı: Videla & Asociados

HVAC danışmanı: OPS Group

Aydınlatma danışmanı: Limari Lighting Design Ltda., Isometrix

Akustik: Verónica Wulf

Yönlendirme grafikleri: Entro Communications

Haber kaynağı: https://illumni.co/lighting-design/isometrix-limari-lighting-design-light-the-bahai-temple-of-south-america-by-hariri-pontarini-architects/