Harbin Opera Binası Projesi

Bu yıl 34.’sü düzenlenen IALD, Uluslararası Aydınlatma Tasarımı Ödülleri etkinliğinde tüm kategorilerde en yüksek skoru alan proje Çin’de yer alan Harbin Opera Binası oldu. Projenin aydınlatma tasarımını gerçekleştiren Beijing United Artists Lighting Design için bir ilk olan bu ödülü, Dongning Wang bizzat teslim aldı. Proje; aydınlatma tasarımında hem Mükemmellik (Award of Excellence) hem de en iyi Parlaklık (Radiance Award) ödüllerinin ikisine birden layık görüldü.

Çin’in Harbin şehri “buz şehri” olarak biliniyor. Şehir şimdilerde etkileyici ve oldukça büyük bir opera binasına ev sahipliği yapıyor. “Donan müziğin ritmini aydınlatmak” mottosuyla yola çıkan tasarım ekibi, bu buz tutmuş manzaraya adeta bir cevap veriyor. Kuzey kentinin dokunulmamış vahşi doğası, soğuk iklimi arasında yer alan bina, doğayla ve topoğrafyayla harmanlanan kristal bir saflık ve şeffaflık ortaya çıkartıyor. Projenin aydınlatma tasarımında zorlayıcı olan ise katılımcıların deneyimini mekân ve müzik içinde zenginleştirirken mimarideki bu duruluğu, şeffaflığı ortaya çıkartmanın yollarını bulmak olmuş. Böylelikle tasarım ekibi ana atriyumun aydınlatılması için üç yol ortaya çıkartmış ve bir hiyerarşi geliştirmiş. Lobi girişinde “hoş geldiniz” diyen ışık matı, ortada dolaylı bir ışık, lobinin sonundaki tahta kabukta ise dikey bir parlaklık ziyaretçileri karşılıyor. Tüm ışık elemanları tamamen mimarinin içine saklanmış durumda. Böylelikle teknik detaylar tarafından engellenmeyen, keskin köşeler ya da sıcak spotlar tarafından kesintiye uğramayan ışığın güzel ritmi ortaya çıkıyor. Tahta kabuk, lobinin odak noktası. Yukarıdan ortamı adeta yıkayan ışık tüm lobiye sıcak ve davetkar bir atmosfer kazandırıyor. Dışarıdaki gölgelikte yarıkların içine yerleştirilen spot ışıkları, yansımadan kaçınmak ve insanların içeriden dışarıyı görmelerine olanak tanımak için ışığı yere yönlendiriyor.

Piramit cam çatının üzerinde parlayan bir etki yaratmak için tasarımcı; her bir üniteyi noktalı filmle birleştirerek seçim yapmış. Gün ışığı da her piramitsel üniteye parlaklık katmış ve gün içinde farklı cam yansımalar oluşmuş. Binada geceleri filmlenmiş cam içeriden ışıldayan ve uzaktaki ziyaretçilerin dikkatini çeken LED ışık çubuklarıyla aşağıdan süzülüyor. Büyük tiyatroda ise mimar, asma katın üstündeki VIP sakinleri için parlayan bir “elmasa” karar vermiş. Özel RGB LED armatürleri, olaya veya mevsime göre değişen akrilik elmas panelin arkasına gizlenmiş ve yaldızlı beyazdan sıcak amber rengine geçiş sağlanmış.

Bu yaldızlı, parlak elmas yaklaşımı zemindeki otopark bölümünü ve ana lobiyi birbirine bağlayan koridorda da tekrar ediyor. Fiber optik aydınlatma görsel etkiyi minimuma indirirken merdivenlerde rüya gibi, yaldızlı, büyük bir giriş etkisi yaratıyor.

Jüri üyelerinden bir tanesinin projeye dair yorumları şöyle: “Bu ekip muazzam heykelsi mimariye eşlik edebilecek; inanılmaz aydınlatma çözümleri ortaya çıkarttı.”

Daha küçük olan tiyatro sahnesinde konuklara sahnenin arkasındaki panaromik pencere sayesinde binanın dışı da hatırlatılıyor. Bu açık alanlarla kesintisiz bağlantı gölün etkisini de taklit ediyor. Duvarlardaki ışığın püsküren dalgalanmaları, duvarlara dikkatlice yerleştirilen, dar kirişli yer döşemeleriyle oluşturuluyor. Düzensiz duvar dokusu; drama, ritim ve hoş gölgeler yaratmak adına ışıkla birlikte adeta iyi bir takım olarak hareket ediyor.

Mekândaki “saf”, “duru” görüntüye ulaşmak adına tasarım ekibi için ziyaretçilerin armatürleri değil ışığı görmesi önem taşıyordu. Bu yüzden konsept tasarımcısı bir yazılım uzmanıyla ve endüstriyel tasarımcıyla birlikte çalıştı. Bu ekip birlikte her bir alan için aydınlatmayı hesapladılar, armatürlerin nerelere yerleştirilmesi konusunda görüşlerini birbirleriyle paylaştılar. Tüm bu çabaların sonucunda konuklar herhangi bir aydınlatma armatürünün farkına varmadan mekânın güzelliğini keşfetme şansı buldu…

Proje jüri üyelerinden gerçekten takdir toplarken onlardan bir diğerinin yorumu ise şöyleydi: “Bu nefes kesen bir entegrasyon ve çarpıcı bir teknik başarı. Herhangi bir aydınlatma tasarımı mimariyi bundan daha iyi destekleyemezdi. Tasarımın cüreti büyülüyor.”

Projeye Katılanlar:

HARBIN OPERA BİNASI
İÇ AYDINLATMA TASARIMI, HARBIN, ÇİN

AYDINLATMA TASARIMI:

Dongning Wang, IALD Yansong Ma Qun Dang Hayano Yosuke Huiying Liu Wei Guo Ge Zhu Qiang Chen Yang Chen Xiao Xia Cheng Zhang Junjie Wang Beijing United Artists Lighting Design Corp Ltd

MÜŞTERİ:

Harbin Songbei Investment and Development Group Co Ltd

MİMARİ:

MAD Architects

DIŞ+MANZARA AYDINLATMA TASARIMI:

TORYO International Lighting Design Center

DİĞER MÜHENDİSLER:

Beijing Institute of Architectural Design Institute No 3

CEPHE/KAPLAMA DANIŞMANLARI:

Inhabit Group China Jingye Engineering Co Ltd

BIM:

Gehry Technologies Co Ltd

MANZARA MİMARİSİ:

Beijing Turenscape Institute

İÇ TASARIM:

MAD Architects Shenzhen Keyuan Construction Group Co Ltd

İÇ DEKORASYON DANIŞMANLARI:

Harbin Weimeiyuan Decoration Design Co Ltd

AKUSTİK DANIŞMANLARI:

Acoustic and Theater Special Design & Research Studio of East China Architectural Design & Research Institute

SAHNE MEKANİK MÜHENDİSLERİ:

Beijing New Era Architectural Design Ltd SIGNAGE DESIGN Shenzhen Freesigns Signage Co Ltd

FOTOĞRAF:

© Hufton+Crow © Adam Mørk

Haber kaynağı: http://ialdawards2017.conferencespot.org/1-press-1.3573879


Also published on Medium.