Divan Otel, Adana

Metin: Yıldız Ağan
Fotoğraflar: Emin Uraslı, Garaj Tasarım

Modern Türk turizminin başlangıcını simgeleyen Divan Otelleri’nin yeni yatırımı Adana Divan Oteli, Adana’nın en eski caddelerinden Turhan Cemal Beriker’de yer alıyor. Projenin mimarisi, şehrin yöresel güzelliğini bozmayacak şekilde, Adana Tren İstasyonu ve tarihi Tepebağ Mahallesi’ndeki yapıların mimarisinden de esinlenilerek taş ve ahşap malzemelerin kullanımı ön planda tutularak tasarlanmış.

Otelin dış cephesini Adana’nın yöresel bej rengi taşları belirlerken, giriş ve teras saçaklarının ahşap malzemesi otelin ana karakterine hakim olacak şekilde dizayn edilmiş. Günümüzün popüler yaklaşımındaki, çok katlı gökdelen otellerden farklı olarak, dokuz kat üzerine kurulan yatay dağılım ile birleşen yapı çevreye duyarlı ve uyumlu mimarisi ile dikkat çekiyor. Projenin iç mimarisi, işlevselliğin modern-şeffaf dokunuşları ile mekânları farklılaştırırken, tasarımlarında kullanılan renkler ve doğal yapı malzemeleri ile de bütünündeki ortak dilini koruyor.

Otelin aydınlatma tasarım konsepti, Divan Otelleri’nin kurumsal kalitesinin, mimarinin, dekorasyonun ve misafirlerinin ihtiyaçlarının analizleri sonucu netleştirildi.

Giriş katında yer alan resepsiyon ve oturma bölgesinden oluşan lobi aydınlatma tasarımı, 2 farklı görevi üstleniyor. Dış ve iç hacimleri birbirine bağlayan yüksek cam cephe, lobi bölgesine transparan bir geçiş sağlıyor. Ayrıca yüksek tavanlı lobi ile dış hacim ilişkilendiriliyor. Tüm bunlar ışık kirliliği yaratmadan, yansıma kontrollü ve doğru optik değerli armatürlerin kompozisyonu ile sağlanıyor. Dış ve iç hacim arası görsel konfor, hacimler arası aydınlatma seviyeleri ve gereken düzeyde kontrast değerleri ile korunuyor.

Yapılan aydınlatma tasarımda fonksiyonel aydınlatma adına; tavan desenleri bütünlüğünde, gömme kullanılan armatürlerin seçimi önemli rol oynadı. Bununla beraber mimarinin estetik ihtiyacına yönelik yerleşim planlaması ürün çap ve renk detaylarının analizleri sonrası belirlendi. Dolayısıyla girişin bütününe hakim olan lobi cam cephesi ile, iç ve dış hacim arasında transparan bir geçişkenlik ve görsellik sağlandı.

Tavanın bütünsel yapısı, fonksiyonel aydınlatma hüzmelerini sağlıyor. Diğer yandan, mekâna hacimsel görkemini, otel konseptinde yer alan renkler ile camın birleşmesinden oluşan avize formundaki sanat çalışması veriyor. Tavandan yönlendirilen ışıkların cam objede kırınımları ile ise mekânın pırıltısı sağlanıyor.

Lobi bünyesinde yer alan, patisserie, pub ve asma kat lounge’ın aydınlatma bütünlüğü, nötr aydınlatma tasarım ürünleri ile mekânsal geçişlerde akışkanlık sağlıyor. Farklılıklar sarkıt tasarım armatürlerinin ve masa, ayaklı lambaderlerin tasarımları ile bölgeselleştiriliyor.

Farklı konseptteki yatak odalarının banyolara cam cephe ile bağlanmasının cesur tasarımı ve tek mekân algısı, aydınlatmanın boyutlarını katmanlaştırıyor. Işık efektlerinin doğal yapı elementleri ile yarattığı derinlikler, yansımalar ve perspektifler aydınlatmanın sınırsız etkisini kavramsal boyutu ile sunuyor.

Banyolar ile bütünleşen oda tasarımlarında, aydınlatmanın biçimsel yeterliliği fonksiyonel bölümlerde objeleşiyor. Ayrıca insan psikolojisi ve algısına duyarlı yaklaşımlar ile görsel derinlikler kurgulanıyor.

Kapalı yüzme havuzu aydınlatma konsepti, gün ışığının sabah saatlerinden akşam saatleri arasında gösterdiği renk sıcaklık farklarını mekâna yansıtmak üzere, dinamik beyaz LED kaynakları ile tasarlandı. Kaynakların önünde yer alan doğa görsel baskılı gergi tavan sistemi, LED kaynaklara difüzör görevi yaparak gün ışığı etkisini değişen saatlerin renk sıcaklığı ile mekânda sahnelemek üzere kurgulandı. Mekânın çevresinde yer alan, dinlenme bölgeleri ise LED spotların bölgesel ve ışınsal etkisini, gün ışığı etkisinden kopartarak, genel ambiyansa bölgesel sıcaklıklar kazandırmak üzere tasarlandı. Doğal yapı elemanları ve renkleri ile tasarlanan iç mimarisine, ayaklı bambu lambaderler dekorasyonun parçası olarak dahil edildi.

Masaj odaları, farklı ambiyansları içeren aydınlatma senaryoları ile tasarlandı. Geneneksel ve modern olmak üzere farklı tasarımları içeren masaj odaları aydınlatma aurası aydınlatmanın renk sıcaklıkları ve ışık optik dereceleri ile ayrıştırıldı.

Türk hamamı aydınlatma konsepti, gündüz saatlerini ve bölgesel güneş ışığı etkilerini hissettirmek üzere tasarlandı. İç dekorasyonda kullanılan doğal taş, seramik ve mermerlerin serinletici renklerinin genel aydınlatmadaki ışık geri verimi, mekânı dış dünya ile ilişkilendirdi. Kurnalar ve seramikler üzerine yönlendirilen bölgesel ışık efektleri mekânsal gölge ışık kontrastını sağladı. Tavan yüzeyinden LED kaynakların Swarovski taşları içinden kırılan ışık eğrileri ise su yüzeylerine pırıltılarını kattı.

Fitness bölümünde, genel aydınlatma düzeyi, verimi yüksek gömme spotların kompozisyonu ile sağlandı. Mekânın bütününe yönelik, insana duyarlı enerji bütünlüğü ise farklı renklerdeki lineer tavan cove detaylarının uzantıları ile oluşturuldu.

En üst kata yer alan 450 kişilik balo salonunun aydınlatma konseptinin fonksiyonel aydınlatma yerleşiminde bazı seçimler önemli rol oynadı. Mekânın bütününe hakim olan iddialı ahşap panellerden oluşan, organik tasarım tavan panelleri aralarından, aydınlatma kaynakları aynı ritim ile sarkıtılarak aydınlatma yerleşiminin formu belirlendi. Yüksek tavanın bütünündeki farklı katmanlanndan dağılan ışık hüzmeleri mekâna işlev konforu sağladı. Tavandan avize niteliği ile sarkıtılan cam tasarım; organizasyon içeriğine yönelik ışık renk farklılıkları ve parıltılarının gücü ile mekânın bütünü taçlandırdı. Mekânın düşey boyutları ise, döşemeden gelen dar açılı ışık hüzmelerinin romantik etkisi ile tanımlandı.

Eğimli ve ahşap tavan bütününe hakim olan çatı katındaki Roofbar’ın aydınlatma tasarımında, tek tip ürün tavandan farklı yükseklikte sarkıtılarak grafiksel yerleşimdeki bütünlük algısı sağlandı. Saydam ve yarı saydam cam kütlelerinden yayılan ışık etkisi ile de ahşap malzemenin tavan sınırlarına akışkanlık kazandırıldı.

Çatı katında yer alan beş adet toplantı odası ve 300 m2 alana sahip çok amaçlı salonun aydınlatma konsepti, tek mekân kullanımına veya organizasyon içeriğine göre çoklu kullanımlarına yönelik, modüler aydınlatma uzantıları ve bileşkeleri ile tasarlandı. Genel aydınlatmayı sağlayan, lineer profillerin maskülen etkisi, LED spotların bölgesel hüzmeleri ile dengelendi.

Otel cephesi aydınlatma konsepti ise, çevreye olan duyarlı mimari üslubu ile aynı yaklaşımda, dikkatleri üzerine çekmeden, sadece mimarinin bütününün üç boyutlu algısını sağlayacak düzeyde planlandı.

Yapının en üst seviyesinde yer alan, balo salonunun devamı olan teras hizaları boyunca 4 m öne çıkan ahşap saçaklar, sıcak ışık renkleri ile bütünleştirildi. Böylelikle otel cephe aydınlatma tasarım kriteri olarak, yapının üst seviyelerini taçlandırarak tanımladı.

Lobi üst seviyesinden itibaren öne çıkan giriş saçakları; misafirlerini karşılayan bölgeye çatı görevi yaptı. Aynı düzlemden gelen aydınlatma armatürlerinin ışık hüzmeleri, giriş bölgesinin işlevsel ihtiyacını yönlendirme ve güvenilirlik etkileri ile sağladı. Böylelikle saçak bölgesi boyunca odaklanan aydınlatmanın, insan algısı boyutunda olması ve yol kotundan cephenin görünürlüğü sağladı.
Bu şekilde otelin girişine vurgu yaparken alt cephe mimarisini de tanımlamış oldu.

Orta bölümlerinin cephe yüzeyleri, çevreye rahatsızlık vermeden dokusunu ve varlığını bütünsel olarak hissettirdi. Bu etkiyi gerek çatı saçağından dağılan ışık yansımaları ile gerekse cephe boyunca odaların pencere cam açıklıklarından perde önlerinde oluşturulan gizli aydınlatmanın dışarıdan hissettirilen difüz etkisi ile sağladı.

Projede, bir yandan divan markasının geleneksel nitelikleri korunurken diğer yandan yeni aydınlatma tasarımı kriterleri ise elegan ve sade bir dil birliği oluşturuldu.

Projeye katılanlar:

İşveren: Bilici Yatırım + TSKB
Mimari: Ömerler Mimarlık
İç mimari: özer+tulgan, TSKB, Özgür Uçer
Aydınlatma tasarımı: Y+ALD – Yıldız Ağan

Uygulanan ürünler:
Viabizzuno, Flos, Modular, Astro, Axo, Mondoluce, Contardi, Preciosa, Foscarini, Yerli Özel Tasarım Ürünler


Also published on Medium.