Close

30 April 2018

“Biseksüel aydınlatma” sinemada yeni bir fenomen mi?

Sinemaseverler uzun süredir ekranda cinsiyet ve toplumsal cinsiyetin temsiliyetini tartışmakta.

Ancak biseksüelleri betimlemek için ışık kullanımına odaklanan bir akım sosyal medyada ilgi çekmeye başladı.

Pek çok LGBT birey, sözde “biseksüel aydınlatmanın” gelişimine dikkat çekmek için TV programlarını, filmleri ve müzik videolarını paylaşıyor. Bu durum ekranda neon pembe ve mavi ışığın aynı anda kullanılması ile öne çıkıyor.

Biseksüelliğin ekranda yetersiz bir şekilde temsil edilmesi birkaç yıldır tartışılıyor ve kimileri biseksüel aydınlatmayı güçlendirici bir görsel araç olarak değerlendiriyor.

“Pantone Renk Enstitüsü Ultraviyoleyi 2018’in rengi seçti” Prince, David Bowie ve Jimi Hendrix’e atıfta bulunarak bunu yansıtıyor.

Ancak bu gerçekten de biseksüelliği temsil edecek bir araç mı, yoksa insanlar neona çalan stilizasyondan çok fazla anlam çıkarmaya mı çalışıyor?

“Biseksüel aydınlatma” nedir?

Terimin ilk kullanımlarından biri, blog sitesi Tumblr’daki 2014 tarihli bir gönderiden. Burada BBC’nin Sherlock dizisindeki pembe ve maviye boyanmış bir sahneden bahsedilip Dr. John Watson’ın gizli arzuları hakkında spekülasyonda bulunuluyor.

Biseksüel aydınlatmanın daha yakın zamanlı ve yaygın bir şekilde tartışılan örneklerinden biri, Netflix dizisi Black Mirror’ın San Junipero bölümünde görülebilir.

Emmy Ödüllü dizinin bahsi geçen bölümünde iki biseksüel kadın karakterin ilişkisinin gelişimi var.

Çoğu kişi bu renklerin biseksüel onur bayrağının renklerini yansıttığına dikkat çekerek ışık tasarımının doğrudan bu sembole atıfta bulunduğunu ileri sürüyor.

New York Times dergisinin yardımcı editörü Madison Kircher, bir dizi popüler biseksüel aydınlatma örneğini Twitter’da paylaştı.

Kircher, Amerikalı pop yıldızı Janelle Monae’nin 2018 single’ı “Make Me Feel”ın videosunda yaptığı “biseksüel aydınlatma bombardımanına önemli katkı”nın da altını çizdi.

“Make Me Feel” kimileri tarafından “biseksüel marşı” olarak tanımlanıyor ve erkek ve kadınlarla flört eden şarkıcıyı ön plana çıkarıyor.

Haber sitesi Vice’ın gazetecilerinden biri olan Sara David, Twitter’da bu ışık kullanım tarzına dair pek çok popüler örnek yayınladı. Bunların arasında 2016’da Academy Ödülü’nü kazanan Moonlight filmi de var. Filmde, Miami’de yoksulluk ve cinselliğiyle boğuşan bir erkek çocuğunun hikayesi anlatılıyor.

Vanity Fair sitesinin kıdemli yazarı Joanna Robinson, Ricky Martin ve Penelope Cruz’un “The Assassination of Gianni Versace “(Gianni Versace Suikastı) şovundaki görüntüleriyle karşılık veriyor. Şovda, özellikle biseksüel ilişkiler olmasa da aynı cinsten çiftler öne çıkıyor.

Analiz: Lara Thompson, film okutmanı, Middlesex Üniversitesi

Biseksüel aydınlatmayı tamamen ikna edici bir fenomen olarak kabul etmeden önce daha fazla örnek görmem lazım.

Mavi ve pembe ışık kombinasyonu, biseksüelliği ileri sürmek için bir nebze daha üstü kapalı bir yöntem sunabilir.

Sinemada biseksüellik geleneksel olarak kostüm ve mimiklerle sergilenmiştir -1930’larda üzerinde smokiniyle kadınları öpen Marlene Dietrich’i düşünün. Ancak çağdaş bir bağlamda bu klişe kalır.

Bu, ayrıntılı bir şekilde hazırlanmış ve belgelendirilmiş bir gelişme. Öncülüğünü Stranger Things, Twin Peaks (İkiz Tepeler) gibi şovlar ve Super Eight, Ready Player One (Başlat: Ready Player One) gibi filmler yapıyor.

Yine bu nostalji güncel moda trendlerinde de var.
Filmleri, hem genç izleyiciye hem de gençliklerindeki kültüre özlem duyan daha olgun izleyiciye satmaya yardımcı oluyor.

Biseksüel aydınlatma film yapımcıları için toplumsal cinsiyet sterotiplerine meydan okumadan farklı cinsiyetlere atıfta bulunmanın bir yolu olabilir.

Bu teknik, zihinde (ağırlıkla) kadın olarak canlandırılanın son derece cinselleştirilmiş ve feminen bir görünümü koruyup daha fazla satmasına olanak tanır.

Gazeteci Amelia Perrin, Cosmopolitan dergisinde, biseksüel aydınlatmanın biseksüellik hakkında olumsuz fikirleri nasıl güçlendirebileceğiyle ilgili çekincelerini paylaştı.

Perrin, “zaten yetersiz temsil edilen bir cinsiyetin bir ‘estetiğe’ benzetilmesi indirgemecidir ve biseksüel ilişkilerin inanılırlığını azaltır,” diye iddia ediyor.

“80’ler estetiği” trendine de sanal ortamda pek çok kişi tarafından dikkat çekiliyor.

Biseksüel aydınlatmanın önemi ve geçerliliği, terimin ana akım medyada biseksüel karakterlerin artan belirginliğini ne kadar yansıttığını bazı sanal ortamada sorgulamalarla tartışmaya devam ediyor.

Yine de fikir, LGBT karakterler etrafında sanal ortam tartışma sözlüğüne girmiş durumda.

Belki de bu ifadenin başlıca internet konularından biri haline gelişinin en kesin işareti, pek çok kişinin bu fikrin parodisini yapmaya başlamış olmasıdır.

Kimileri, 2018 Marvel Avengers Infinity War (Yenilmezler: Sonsuzluk Savaşı) filminin tanıtım görsellerinde biseksüel aydınlatma belirlemiş ve “artık hepsi biseksüel” diye dalga geçiyor.

Bu arada fotoğrafçı Corey Motley “muhteşem biseksüel aydınlatma” kullanarak kedisinin fotoğraflarını çekiyor.

Haber kaynağı: http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-43765856

Website | + posts

pldturkiye.com, 2005 yılında yayın hayatına başlayan PLD Türkiye dergisinin resmi sitesidir. Amacı mimari aydınlatma tasarımı kültürünün gelişmesi için ışıkla ilgili tüm haber, proje, etkinlik, iş olanağı, ürün ve firmalara yer vermektir. 2018 yılı itibariyle, PLD Türkiye dergisi basılı olarak yayınlanmamaktadır.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *