Bina cephesi-Clubbing

Almanya’nın Hamburg kentinde St. Pauli Kulübü’nün mimari ve medya tasarımının inovatif ortak sonucu

Metin: Joachim Ritter
Fotoğraflar: Bartenbach Lighting Design, Urbanscreen GmbH&Co KG

Medya cepheleri her yer için bir çözüm olmayabilir. Her yer Times Meydanı değildir. Ancak, eğer bir sokak veya bir yer medya uygulamasına yönelik bir fikir ile tanımlanacak ise normal olanı özel olandan ayırmak gerekir. St.Pauli’deki kulüp cephesi ile dünyada eşsiz olan bir çalışma ortaya konuldu. St. Pauli bir Times Meydanı’na dönüşmedi ancak yaratıcılık açısından orayı gölgesinde bırakıyor. Bunu özellikle medya cephesinin iki boyutlulukta tutulmasında görüyoruz.

Dünya çapında eşsiz medya cephesi ile St. Pauli kulüp binası Hamburg, Spielbuden meydanında. Altı katlı yeni bina; müzik kulüpleri, ofis alanları, gastronomi ve canlı etkinlik lokasyonlarına ev sahipliği yapıyor. Mimari ve medya tasarımının yeni türde ortak yaşamını gösteren medya cephesi dinamik bir medya mimarisi ve çeşitli olduğu kadar etkileşimli ortamlar sunuyor. Tasarımı, hareketli görüntülerin ve yapı kombinasyonu ile binanın kimliğinin eşit parçaları olarak anlaşılması fikrine dayanıyor. St. Pauli kulüp binasının medya cephesi sadece geleneksel mimariye uygulanan ekranlarla kendisini ayrıştırmıyor. Eşsiz olan, bina cephesinin şeffaflığı. Ayrıca, mimari ve yapı dokusuna ve de yer ve kullanıma uygun, “Core Visuals” olarak adlandırılan sanatsal video animasyonları da geliştirildi.

Yaklaşık 5000 m2’lik brüt zemin alanına sahip bina, akyol kamps:bbp mimarlarının planlarına göre inşa edildi. Firma, henüz tasarım aşmasında Bremenli yaratıcı firma Urbanscreen ile yakın çalıştı. Yapı dokusu ve medya uygulamaları eş zamanlı olarak geliştirildi. Urbanscreen, medya cephesinin tasarımı ve sanatsal yönetiminden sorumluydu. Medya cephesinin uygulamasında Bartenbach lighting design, Multivision LEDSysteme GmbH, Onlyglass GmbH ve Intermediate Engineering firmasının medya teknikerleri ile birlikte çalışıldı.

Medya cephesi yaklaşık 700 m2 büyüklüğünde. Sadece bir ekran değil, mimari ve hareketli resimlerden oluşan entegre bir sistem. Tamamen yeni olan bu fikir sayesinde geleneksel ekran formatı tamamen değişiyor ve bina dokusu boyunca topoğrafik bir yerleşim oluşturuyor. Resmi yansıtıcı araçlar olarak cepheye hem klasik mimari aydınlatma hem de yüksek çözünürlüklü LED örgüler entegre edildi. LED örgüler üç farklı medya modülünden oluşuyor: 177 m2 yüksek çözünürlüklü Mediamesh, 265 m2 RGB alanı ve de 50 m2 yüksek çözünürlüklü şeffaf cam ekranlar. Bunlar binanın dış kısmında kalan asansör alanına monte edildiler ve görüntü olmayan alanlarla birlikte konseptin tamamını oluşturuyorlar.

Bartenbach lighting design, bina cephesinin yapısal prensiplerini ve teknik uygulamanın temel ortamını hazırladı. Bilinen diğer tüm video ekranları ile karşılaştırıldığında bu şekilde ilk defa bir şeffaf medya cephesi oluşturulmuş oldu. Bina içindeki ziyaretçiler ve çalışanlar, medya cephesi devrede iken dahi artık dışarıyı görebiliyor. Ayrıca, oluşturulan cephe prensipleri ile ışık kirliliği ve kamaşma da engellenmiş oluyor.

Bartenbach lighting design bina cephesi kesitini yataydan gökyüzüne doğru hiç ışık yansıtılmayacak şekilde geliştirdi. Medya görüntüleri sadece sokaktan görünebiliyor. Kesit ile ayrıca cephenin hemen arkasındaki ofislerde gün ışığının kamaşmadan içeri girmesi sağlanıyor. Kulüp binası için bir aydınlatma sistemi de geliştirildi.

Bina cephesi, her biri altın renkte boyalı metal çerçevelerden oluşuyor. Muhteşem dış görüntüsüne rağmen birbirine geçişleri ustaca yapılmış konstrüksiyon sayesinde dışarısı rahatlıkla görülebiliyor, böylece bina içinde de rahat bir ortam sağlanıyor. Ayrıca, ışık enstalasyonu binanın içindeki giriş alanına kadar uzanarak ziyaretçiyi optik olarak binaya davet ediyor. Kulüp binasının her bir metal çerçevesini renkli aydınlatmak için üç farklı ışık etkisine sahip kompakt bir LED sistemi geliştirildi. Ancak, küçük parçacıklarla oluşturulan yapı şeklinden çok daha zor olan iş, alanların homojen bir şekilde aydınlatılmasını sağlamak için renkli ışığın en uygun şekilde dağıtımı oldu. Bu amaca yönelik olarak Bartenbach tarafından geliştirilen hassas ışık yönlendirmesi yapan, belli bir LED türü ile çalışan bir lens kullanıldı. Renkli ışıklara ilave olarak metal çerçevelere yatay olarak 1650 piksel hattı monte edildi. Bunlar çok yüksek bir yansıma gücüne sahip ve böylece bina cephesi dev bir ekran haline dönüşüyor. St.Pauli kulüp binası; gün ışığında da çevresi ile bu ekran üzerinden iletişim kurabiliyor. Her bir LED platini eğimli bir şekilde aşağı doğru ışık veriyor. Bu şekilde ekran hem sokaktan görünüyor hem de karşı bina sakinlerinin gözleri kamaşmıyor.

Giriş alanında renkli ışıklı armatürlere ilave olarak beyaz ışık monte edildi. Bunlar metal çerçevelere görünmeyecek şekilde yerleştirildi. Yerleştirilen bu beyaz ışıklar giriş alanını mükemmel derecede aydınlatıyor. Bina cephesindeki görüntüler izleyiciler tarafından yönetilebiliyor ve değiştirilebiliyor. Binanın çatısındaki bara dışarıdan giden asansör de etkileşimli. Farklı video gösterileri ile asansörün hareketine görüntülerle tepki veriyor. Medya cephesi, konser veya spor etkinlikleri gibi güncel olayları canlı olarak aktarabiliyor. Projenin finansmanı konusunda Hamburg Belediyesi ile bir anlaşma yapılmış. Projeksiyonların üçte biri sanat ve kültüre ayrılıyor. Ayrıca Urbanscreen kulüp binasına özgü görseller de geliştirilmiş. Bunlar tam bina cephesine uyuyor. “Core Visuals” olarak adlandırılan görseller sanatsal temel görüntüler olarak binanın kimliğinin ayrılmaz bir parçası. Görüntülerin üçte biri üst düzey reklam ortaklarının ticari içeriklerine ayrılmış. Reklam içerikleri yine tam cepheye uygun geliştirilmiş. Son üçte birlik kısım ise bina içindeki sanat ve kültürel organizasyonlarının kendi reklamları için kullanılıyor.

Konseptin özelliği, çözüm ve uygulamadaki çeşitlilik. Birinci katman binanın köşeyi dönen ve giriş bölümüne kadar uzanan ve ne düşünce-fikir açısından ne de yapı itibariyle bir engel oluşturan binanın cephesi. Bina cephesi ikinci seviyede dört modülle tanımlanıyor. Modüller üçüncü seviyede ögelerden ve dördüncü seviyede LED hatları üzerindeki piksellerden oluşuyor. Uygulama ve orijinallikte esneklik için temel koşul. Sonuç olarak ortaya bir derin mekân projesi çıkıyor. İki komponentli alan daha iyi terk edilemezdi. Diğer bir sonuç ise (medya) cephesinde, görüntü içeriğini etkileyen bir çok boyutluluk elde ediliyor. Burada da projeye dahil olan ortaklıkların yaratıcılıkları ortaya çıkıyor. Yeni dönemin iletişim aracı olarak ışıktan bahsedecek olursak, bu projenin çok başarılı bir örneği. Modern medya çözümleri için yeni bir standart.

Şunu eklemeyi unutmayalım: Bartenbach firması 70’li yıllarda kendine pazarda aydınlatma tasarımı ofisi olarak yer açan ilk firma. Firma, özellikle gün ışığı tekniği ve yönlendirme tekniği felsefesi ile tanınıyor. Kurucusu Christian Bartenbach, aydınlatma tasarımının “Jedi” ustası olarak bilinir. Bugün de bu konular firma tarafından çalışılmaya devam edilmektedir. Jenerasyon geçişlerine, içerik-felsefi değişime rağmen Bartenbach adı halen modern tasarım ve medya cepheleri ile birlikte anılıyor. Firma, başkaları için ilham kaynağı. Tabii ki bu proje uzun sürdü. Ancak işin sonunda, hikayenin yükünün içeride süren işlerin hareketliliğinden daha güçlü olduğu düşünüldü.

Proje firma için de önemliydi çünkü burada görev alanlar Urbanscreen ile birlikte çalışacak ve bilgilerine bilgi katacaklardı. Bartenbach firmasının yeni dönemde başarısının bir nedeni de burada yatıyor. Firma artık “Lichtlabor Bartenbach” değil “Bartenbach lighting design” olarak adını değiştirdi ve çoğu kişi de bunu fark etmedi.

Projeye katılanlar:

Mimari: akyol kmaps:bbğ architekten bda GmbH
Aydınlatma planlamasını uygulama: Bartenbach lighting design
Cephe tasarımı: akyol kamps: bbp architekten bda GmbH /Urbanscreen GmbH&Co KG
Medya mimarisi: Urbanscreen GmbH&Co KG,
Medya tekniği: Intermediate Engineering GmbH
Sanatsal konsept: Urbanscreen GmbH&Co KG
Proje yönetimi: Becken Development GmbH

Uygulanan ürünler:

Medya cephesi üreticisi: Multivision LED-Systeme GmbH, Onlyglass GmbH
LED’ler: Cree


Also published on Medium.