Top_Menu

Nişantaşı City’s Alışveriş Merkezi

Aydınlatma tasarımı: Metex, Optimum aydınlatma, Proje yeri: İstanbul, Proje yılı: 2008

Nişantaşı City

Metin: Hüray Erk, Tuba Büyüktaşkın, Fotoğraf: Sebati Karakurt, Kağan Erk

Türk mimarlığında birinci milli akıma ait örneklerin yer aldığı bu semtte, döneminin en önemli mimarlarından Mimar Vedat Tek’in evi ve Mimar Kemalettin’in eserleri yer almaktadır. Mimari açıdan belli döneme tanıklık eden bu semtte, Teşvikiye caddesi üzerinde bulunan City’s Nişantaşı alışveriş merkezi, Nişantaşı’nın tarihi ile uyumlu ama aynı zamanda modern yüzü olan bir kimliğe sahiptir.

Sokağa hakim olan bu tarihi dokuda, cephe yapısı Nişantaşı’nın tarihi kimliğine göndermeler yaparken, aynı zamanda bizi ilk karşılayan ve caddeye hakim olan kule bölümünde bulunan LED ekran binanın modern ve teknolojik yanını temsil etmektedir. City’s Nişantaşı’nın dış cephesi Nişantaşı’nın dokusuna uyum sağlamak için bazı akslara bölünmüş ve bu akslarda kullanılan dış cephe aydınlatmaları ile binanın heybeti vurgulanmıştır. Tüm bu kullanılan dinamik ve modern aydınlatma sistemleri binanın modern yüzünü oluşturan öğeler olarak günümüz teknolojisini yansıtmaktadır.

Nişantaşı City 11

Cephede ana akslarda yer alan 3000K renk ısısına sahip CDM-T ampullü aplikler, hem yukarı hem aşağıya ışık vermekte, bu sayede cephe düzeni çizgisel olarak vurgulanmakta ve hareketli cephe ortaya çıkmaktadır. Işığın rengi ve apliklerin konumu, binanın bu bölümünde noktasal ve mimari aydınlatma ile binanın nostaljik yanını ortaya çıkarmaktadır.

Cephedeki dairesel köşede 6,30metre x15.30metre ebatında, yarıçapı 355cm olan LED Ekran sistemi, caddenin her yönünden ve her açıdan netliği sağlayan görüntü verme ve yüksek çözünürlük özellikleri ile günümüzün en son teknolojisini yansıtmaktadır.

Kısıtlı bir alan içerisinde yükselen ve bu nedenle çok katlı; ilk 6 bodrum katı otopark, 1 katı hizmetler, 7 katı alışveriş, 2 katı yiyecek içecek ve son katı sinema salonları olan bu bina içindeki mimari yapıya uygun olarak, sirkülasyon alanları 3 genel aydınlatma sistemi ile aydınlatılmıştır.

Elips yapıda süregelen sirkülasyon koridorları, eni 10 metre ve boyu 20 metre olan atriuma bakmaktadır. Bu koridorların galeri boşluğunda, aydınlatması ile renklendiren ve ona dinamizim katan PVC gergi tavan kullanılmıştır. Difüze ışık sağlayan birinci sistem, ışık geçirgen membrane malzemenin arkası RGB LED döşenerek elde edilmiştir. Bina aydınlatma otomasyonuna bağlı bu sistem sayesinde ışık rengi istenildiği gibi ayarlanabilmekte, farklı senaryolar oluşturulabilmekte ve hatta müzik sistemine de entegre olarak tamamen dinamik bir aydınlatma sistemine dönüşebilmektedir. PVC gergi tavan sistemi belli bir açı ile galeri boşluğuna da yönlendirildiği için tüm galeri derinliği difüze bir genel aydınlatma ile aydınlatılabilmektedir.

Nişantaşı City 16

Sirkülasyon koridorlarının ikinci ışık bileşeni, direkt ışık kaynakları ile sağlanmıştır. Tavanda oluşturulan, koridor geometrisini ve sürekliliğini vurgulayan özel ahşap kaplama tavan panelleri aralarına yerleştirilen 3 fazlı raylarda, her yöne hareket edebilen CDM-TC 35W ampullü spotlar kullanılmış, bu spotlar yönlendirilerek zeminde hareketli bir ışık yolu oluşturulmuştur. Kullanılan spotların reflektörleri 10 derecelik dar açılı seçilmiş, bu sayede, zeminde keskin ışık hareleri elde edilebilmiştir. Işık rengi genel mimari konsept ve ahşap sıcaklığına uyumu nedeni ile ılık beyaz olarak kullanılmıştır.

Binanın iç mimari konseptinde bulunan ahşap giydirmeler, motifli ahşap yarıklar, şerit led aydınlatmalar ile desteklenerek hem endirekt bir aydınlatma porsiyonu elde edilmiş, hem de bu detaylar belirginleştirilmiştir.

Yürüyen merdiven altındaki motifli ahşap yarıklarda, restaurant katındaki dekoratif ahşap tavan panellerde, sinema katının tavanda yüzen ahşap panelleri arasında ılık beyaz, sinema katına ait WC’lerde ise gece konseptine uygun olarak mavi şerit ledler kullanılarak gizli ve endirekt ışık porsiyonu tamamlanmıştır.

Nişantaşı City 4

Bu üçüncü ve endirekt ışık bileşeni hem yatay hem de dikey olarak birçok yerde uygulanmıştır. Binada kullanılan aydınlatma otomasyon sistemi ile bu ışık bileşenleri renk değiştirerek mekana farklı zamanlarda farklı kimliğe büründürmekte, aynı zamanda da mekanın konseptini belirlemektedir.

Bu sayede bina içinde; aynı gün ışığında olduğu gibi direkt aydınlatma, difüze aydınlatma ve endirekt aydınlatma bileşenleri birlikte kullanılarak mekan oldukça ferah bir havaya büründürülmüş, aynı zamanda renk oyunları yapılabilen aydınlatma elemanları sayesinde de teknolojik ve dinamik bir kimlik kazandırılmıştır.

Künye:

Mimari Tasarım: Sinan Kafadar

İç mimari Tasarım: Sinan Kafadar

Yardımcı Mimarlar: Kağan Erk, Hüray Erk, Yalın Çağatay, Özgür Karakılıç, Sezen Öktem, Reyhan Suoğlu, Didem Çalışkan, Aykut Aydın

Mal sahibi: Gülaylar Group

Yüklenici: Park İnşaat

Aydınlatma danışmanı: Optimum aydınlatma

Aydınlatma tasarımı: Metex, Optimum aydınlatma

Elektrik: Cedetaş

Mekanik: Çilingiroğlu Mühendislik

Statik: MPI

İnşaat Alanı: 52 bin metrekare

Proje Başlama Tarihi: Kasım 2004

Proje Bitiş Tarihi: Ocak 2008

Kullanılan ürünler:

Erco

Norlight

Element’s  Aydınlatma, Mine Mert (Gülaylar Ofis ve AVM ofisler özel tasarım aydınlatmalar)

Murat Aydınlatma (Alışveriş merkezi tüm iç mekan aydınlatmalar ve kısmi dış mekan aydınlatmalar)

Barisol (PVC gergi tavan)

Resim Galerisi:

, , , , , , , , , , ,